Snowboarding, Ski, Bike & More



Μήπως κάνετε πετάλι με λάθος τεχνική;

0
Posted Δεκεμβρίου 9, 2014 by Lampridis Athanasios in ΠΟΔΗΛΑΤΟ

Αρθογράφος :Αλέξης Χριστοδούλου
Ο καθένας μπορεί να ανέβει σε ένα ποδήλατο και να γυρίσει τους δισκοβραχίονες, αλλά αυτό, όσον αφορά την καλή τεχνική πεταλαρίσματος, σαν να πιάνει κανείς μία ρακέτα και να χτυπάει τον αέρα με μανία. Η καλή τεχνική πεταλαρίσματος είναι η καρδιά της ποδηλατικής άσκησης, και είναι εξίσου σημαντική τόσο για τον περιστασιακό και χομπίστα ποδηλάτη, όσο και για τον επαγγελματία ποδηλάτη αγώνων.
Σε πολλούς δεν αρέσει να σκέφτονται για τον τρόπο που κάνουν πετάλι. Είναι ευχαριστημένοι με τον τρόπο που κάνουν ποδήλατο – η αλλαγή τους μοιάζει βουνό. Μερικοί δεν αλλάζουν ποτέ.Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο Βέλγος επαγγελματίας Michel Pollentier, ο οποίος είχε ένα «χτυπητό» στυλ για πολλά χρόνια, και παρόλα αυτά κατάφερε να κερδίσει μεγάλους και σημαντικούς αγώνες, αφού όμως ήταν προικισμένος με πολύ ταλέντο και δύναμη.
Η καλή τεχνική στο πεταλάρισμα μπορεί να βελτιώσει την απόδοσή σας καθώς και την απόλαυση του αθλήματος. Η βελτίωση της τεχνικής πεταλαρίσματος μπορεί να αυξήσει την άνεση, την επόδοση και την οικονομία της ποδηλασίας σας.

indexΑυτό είναι ακόμα πιο σίγουρο εάν δεν είστε τόσο ταλαντούχος όσο ο Michel Pollentier και δεν έχετε τόσο πρωτογενές ταλέντο όσο αυτός.
Το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να κατανοήσετε για το πεταλάρισμα είναι ότι ο βαθμός καλού πεταλαρίσματος καθορίζει την καρδιακή συχνότητα και την αποτελεσματικότητα της προσπάθειας.

Επίσης καθορίζει πόσο αποδοτικά μπορείτε να μεταφέρετε την δύναμη των ποδιών σας στο ποδήλατο.

Είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ εσάς και της ποδηλατικής μηχανής.

Εάν είστε σε τρομερή φυσική κατάσταση αλλά δεν έχετε καλή τεχνική πεταλαρίσματος, τότε χαραμίζετε την φυσική σας κατάσταση και το ταλέντο. Εάν από την άλλη δεν είστε σε καλή φυσική κατάσταση, αλλά έχετε καλή τεχνική πεταλαρίσματος, θα βρείτε τη φόρμα σας πιο γρήγορα και με λιγότερο κόπο.
Το πρώτο πράγμα που πρέπει να σκεφτείτε στο πεταλάρισμα είναι το σχήμα της κίνησης.

Οι περισσότεροι καβαλάνε ένα ποδήλατο και πιέζουν τα πετάλια. Προτιμούν να πιέζουν προς τα κάτω με δύναμη, και να ξεκουράζονται στην κίνηση της επαναφοράς.

Αυτό μοιάζει να είναι αποτελεσματικό, επειδή ο τετρακέφαλος, ο μεγαλύτερος μυς του σώματος, κάνει την περισσότερη δουλειά, ενώ φαίνεται πιο φυσικό να ξεκουράζεται κατά την επαναφορά.

Δυστυχώς, αυτές οι φαινομενικές αλήθειες δεν ισχύουν. Πρώτον, πιέζοντας απλά προς τα κάτω, αχρηστεύονται όλες οι άλλες μυϊκές ομάδες του ποδιού: τις γάμπες και τους δικέφαλους.

Εφόσον δεν χρησιμοποιείτε αυτούς τους μυς, μεταφέρετε λιγότερη ενέργεια στο ποδήλατο, και συνεπώς κουράζετε τους τετρακέφαλους γρηγορότερα.

Ακόμα χειρότερα, η μονόπλευρη πίεση προς τα κάτω, δημιουργεί μία σύντομη, αποκομμένη κίνηση. Επειδή πιέζετε μόνο με τον μηρό, σε συγκεκριμένο υποσύνολο της συνολικής κυκλικής κίνησης, χάνετε την περισσότερη κίνηση. Το «νεκρό σημείο» στην κορυφή του κύκλου είναι πράγματι νεκρό. picture-bike-page

Σαν συνέπεια περιορίζετε σημαντικά την ορμή του πεταλαρίσματος σε κάθε κύκλο.

Κάνοντας πετάλι με αυτό τον τρόπο, μοιάζει σα να τρέχουμε με μεγάλο διασκελισμό, και να σταματάμε για ένα δευτερόλεπτο κάθε φορά που πατάμε στο έδαφος.
Για να ελαχιστοποιήσουν αυτό το νεκρό σημείο στον κύκλο, πολλοί προπονητές ποδηλασίας διδάσκουν τους αθλητές τους να τραβάνε προς τα επάνω στην επαναφορά.

Φυσικά, για να γίνει αυτό, απαιτείται η χρήση ειδικών παπουτσιών ποδηλασίας τα οποία είναι δεμένα στο πετάλι (καλουπιέδες ή κλιπς)
Αν και αυτή είναι σίγουρα μια καλύτερη λύση από το να πιέζετε απλά προς τα κάτω τα πετάλια, είναι μάλλον η λάθος λύση για ένα πραγματικό πρόβλημα. Οι μελέτες έχουν δείξει ότι η δύναμη που εφαρμόζεται από έναν ποδηλάτη κατά την επαναφορά, εφαρμόζεται κυρίως προς τα πίσω.

Μόνο ένα μικρό ποσό δύναμης κατευθύνεται προς τα επάνω, και αυτό παίζει μικρό ρόλο για την βελτίωση της απόδοσης.
Τραβώντας προς τα επάνω περιορίζεται το αποτελεσματικό διάστημα της επαναφοράς.

Ακόμα χειρότερα, δεν εξαφανίζει το νεκρό σημείο στην κορυφή του κύκλου.

XC_MTB_2_StevageΚαι εξαιτίας της κυκλικής κίνησης του πεταλαρίσματος, δεν αξιοποιεί όλους τους μυς του ποδιού.
Ποια είναι η καλύτερη τεχνική πεταλαρίσματος; Δυστυχώς, μία καλή τεχνική για την ποδηλασίας, δεν είναι τόσο εύκολη όσο μία καλή τεχνική στο τρέξιμο. Βασικά, πρέπει να τραβάς προς τα πίσω στην φάση της επαναφοράς.

Αυτό δεν μοιάζει με το τράβηγμα προς τα επάνω, καθώς το τράβηγμα προς τα πίσω ξεκινάει όταν ο δισκοβραχίονας βρεθεί στην θέση «3 η ώρα» (σε αντιστοιχία με τον ωροδείκτη του ρολογιού), δηλαδή το τράβηγμα προς τα πίσω υφίσταται στην μισή διάρκεια της κίνησης προς τα κάτω.

Τραβώντας πίσω, όλοι οι μυς ενεργοποιούνται.

Επίσης, μπορεί να εφαρμοστεί έτσι δύναμη κατά την βάση της επαναφοράς για μεγαλύτερο διάστημα.

Και το σημαντικότερο, μόλις επιτευχθεί το σωστό τράβηγμα προς τα πίσω, η μετάβαση από την φάση της επαναφοράς προς την φάση της κίνησης προς τα κάτω, γίνεται ομαλότερη (αυτό γίνεται εμφανές σε ένα κυκλοεργόμετρο, όπου γίνεται αντιληπτό από τον ήχο το νεκρό σημείο του κύκλου).
Είναι ασφαλές να πούμε πως το τράβηγμα προς τα πίσω είναι κάτι αφύσικο για τους περισσότερους ποδηλάτες.

Επαγγελματίες μεγάλου βεληνεκούς απογοητεύτηκαν μετά την προσπάθειά τους να ασκήσουν δύναμη προς τα επάνω, αφού δεν έβλεπαν βελτίωση. Η απογοήτευση μετατράπηκε σε χαρά, όταν κατανοήθηκε πως αυτό που βελτιώνει είναι η εφαρμογή τραβήγματος προς τα πίσω.
Μία βασική προϋπόθεση για την επίτευξη της σωστής τεχνικής στην κίνηση του πεταλιού, είναι η σωστή τοποθέτηση του σώματος στο ποδήλατο. Αν υπάρχει λανθασμένο συνολικό ύψος ή θέση πεταλαρίσματος, είναι δύσκολο να επιτευχθεί αποδοτική τεχνική.
indexΓια να μάθετε να τραβάτε σωστά προς τα πίσω, ξεκινήστε στο σπίτι σας, με ένα ζευγάρι παπουτσιών τρεξίματος.

Πατήστε σε μια παλιά μοκέτα, λυγίστε τα πόδια σαν να κάνετε ποδήλατο, και σπρώξτε το έδαφος προς τα πίσω. Θα νιώσετε όλους πλέον τους μυς του ποδιού να ενεργοποιούνται.

Στη συνέχεια, δοκιμάστε το στο ποδήλατο. Θα διαπιστώσετε ότι είναι εύκολο να εφαρμόσετε το τράβηγμα προς τα πίσω όταν ποδηλατείτε με χαμηλή ένταση.

Όσο αυξάνει ο ρυθμός και η ένταση, θα βρεθείτε να ποδηλατείτε όπως και πριν – λανθασμένα. Αυτό είναι φυσικό, μην ανησυχείτε. Εάν υιοθετήσετε τη νέα μέθοδο, αργά ή γρήγορα θα γίνει δεύτερη φύση, και η σωστή τεχνική θα βγαίνει μηχανικά.

Το πεταλάρισμά σας θα γίνει πιο στρωτό, θα ελαχιστοποιήσετε το νεκρό σημείο, και θα αρχίσετε να γυμνάζετε όλους σας τους μυς.
Οι επαγγελματίες ποδηλάτες, ιδίως το χειμώνα, αφιερώνουν πολύ από την συγκέντρωσή τους, προκειμένου να βελτιώσουν όσο μπορούν την τεχνική με την οποία κάνουν πετάλι. Βέβαια, όπως στην τεχνική κάθε αθλήματος, υπάρχουν και αθλητές που χρησιμοποιούν κάποια άλλη τεχνική η οποία τους βγάζει ασπροπρόσωπους.

Στην ποδηλασία όμως, οι περισσότεροι χρησιμοποιούν λάθος τεχνική από άγνοια ή τεμπελιά, και όχι από επιλογή. Ίσως δεν έχουν δοκιμάσει ποτέ να βελτιώσουν την τεχνική τους, ή προσπάθησαν για λίγες μέρες, και τα παράτησαν γρήγορα, αφού η βελτίωση είναι κάτι που δεν έρχεται αμέσως.

Είτε είστε αρχάριος ποδηλάτης, είτε ερασιτέχνης, είτε πρωταθλητής ποδηλασίας, συστήνεται να αφιερώσετε μεγάλη προσπάθεια στην βελτιστοποίηση της τεχνικής με την οποία κάνετε πετάλι. Η εμπειρία έχει δείξει ότι η εκμάθηση της σωστής τεχνικής είναι ιδιαίτερα επίπονη, ιδίως εάν κάποιος την έχει παραμελήσει καιρό, αλλά η βελτίωση της απόδοσης είναι εγγυημένη.

πηγη:www.cyclingnews.gr


0 Comments



Be the first to comment!


Leave a Response

(required)



Return to Top ▲Return to Top ▲