Snowboarding, Ski, Bike, Skate & More



Κώδικας Χιονοδρομικής Συμπεριφοράς !!

1
Posted Δεκεμβρίου 30, 2012 by Lampridis Athanasios in SKI

Για την ομαλή κυκλοφορία των οχημάτων στους δρόμους υπάρχει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ο γνωστός Κ.Ο.Κ.) ο οποίος ορίζει κανόνες για την ασφαλή μετακίνηση στους δρόμους. Κατά αντίστοιχο τρόπο, η Παγκόσμια Ομοσπονδία Χιονοδρομίας (F.I.S.) έχει θεσπίσει τον Κώδικα Χιονοδρομικής Συμπεριφοράς, ο οποίος αποτελεί το «Δίκαιο» πάνω στις χιονοδρομικές πίστες. Σύμφωνα με αυτόν, επιρρίπτονται ευθύνες σε περίπτωση ατυχήματος, εγείρονται κατηγορίες και δικάζονται αποζημιώσεις (κάτι που σύντομα θα γίνει και στη χώρα μας).
Σας παραθέτουμε παρακάτω τον Κώδικα Χιονοδρομικής Συμπεριφοράς της F.I.S., ενώ ακολουθούν σχόλια σχετικά με την ερμηνεία του. Οι Κανόνες της F.I.S. πρέπει να θεωρούνται το ιδανικό πρότυπο συμπεριφοράς για έναν υπεύθυνο και προσεκτικό χιονοδρόμο και στόχος τους είναι η αποφυγή ατυχημάτων στις πίστες. Αφορούν όλους τους χιονοδρόμους, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να τους γνωρίζουν και να τους σέβονται.

ΚΑΝΟΝΑΣ 1 – Σεβασμός στους άλλους: Ο χιονοδρόμος πρέπει να συμπεριφέρεται με τέτοιο undefinedτρόπο ώστε να μην κινδυνεύουν ή βλάπτονται άλλοι.
Σχόλιο: Οι χιονοδρόμοι είναι υπεύθυνοι όχι μόνο για τη δική τους συμπεριφορά, αλλά και για τον ελαττωματικό τους εξοπλισμό. Αυτό ισχύει και για εκείνους που χρησιμοποιούν καινούργιο εξοπλισμό.

ΚΑΝΟΝΑΣ 2 – Έλεγχος ταχύτητας: Ο χιονοδρόμος πρέπει να κινείται ελεγχόμενα και να τροποποιεί την ταχύτητά του και τον τρόπο που χιονοδρομεί ανάλογα με τις ικανότητές του, τις επικρατούσες συνθήκες πίστας, χιονιού και καιρού και ανάλογα με την πυκνότητα της κυκλοφορίας.
Σχόλιο: Οι συγκρούσεις συνήθως συμβαίνουν επειδή οι χιονοδρόμοι κινούνται με υπερβολική ταχύτητα, χωρίς να έχουν τον έλεγχο ή γιατί απλώς δεν είδαν τους άλλους. Ο χιονοδρόμος πρέπει να είναι ικανός να σταματήσει, να στρίψει και να ελιχθεί μέσα στο πεδίο όρασής του. Σε περιοχές με συνωστισμό ή όπου υπάρχει μειωμένη ορατότητα, οι χιονοδρόμοι πρέπει να κινούνται αργά, ιδιαίτερα στην άκρη μιας απότομης πλαγιάς, στη βάση μιας πίστας και στις περιοχές γύρω από τους αναβατήρες.

ΚΑΝΟΝΑΣ 3 – Επιλογή πορείας: Ο χιονοδρόμος που ακολουθεί οφείλει να επιλέξει την πορεία του με τέτοιο τρόπο που να μην θέτει σε κίνδυνο τους χιονοδρόμους που προπορεύονται.
Σχόλιο: Η χιονοδρομία είναι άθλημα ελεύθερης δραστηριότητας, όπου ο καθένας μπορεί να κινείται όπου και όπως επιθυμεί, με την προϋπόθεση ότι ακολουθεί αυτούς τους κανόνες και τροποποιεί τον τρόπο που χιονοδρομεί ανάλογα με τις ικανότητές του και τις συνθήκες που επικρατούν στο βουνό. Ο χιονοδρόμος που προηγείται έχει προτεραιότητα. Ο χιονοδρόμος που κινείται πίσω από κάποιον άλλο στην ίδια κατεύθυνση, πρέπει να κρατάει αρκετή απόσταση από τον προπορευόμενο, ώστε να του αφήνει αρκετό χώρο για να ελιχθεί ελεύθερα προς οποιαδήποτε κατεύθυνση.

ΚΑΝΟΝΑΣ 4 – Προσπέραση: Ο χιονοδρόμος μπορεί να προσπεράσει άλλο χιονοδρόμο από δεξιά ή αριστερά, με την προϋπόθεση ότι αφήνει αρκετό χώρο στον χιονοδρόμο που προσπερνά ώστε να κάνει οποιαδήποτε ακούσια ή εκούσια κίνηση.
Σχόλιο: Ο χιονοδρόμος που προσπερνά κάποιον άλλο είναι υπεύθυνος για την εκτέλεση και ολοκλήρωση του ελιγμού με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην δυσκολεύει τον χιονοδρόμο που προπορεύεται. Αυτός ο κανόνας ισχύει και κατά την προσπέραση σταματημένου χιονοδρόμου.

ΚΑΝΟΝΑΣ 5 – Είσοδος, έναρξη και προς τα πάνω κίνηση: Ο χιονοδρόμος που εισέρχεται σε μια δεδομένη διαδρομή ή ξενικά να χιονοδρομεί μετά από στάση ή κινείται προς τα πάνω, πρέπει να ελέγχει την κίνησή του στην πλαγιά, ώστε να μην θέτει σε κίνδυνο τον εαυτό του ή άλλους.
Σχόλιο: Η εμπειρία έχει δείξει ότι η είσοδος σε μια πίστα ή εκκίνηση μετά από σταμάτημα, είναι στιγμές με αυξημένο κίνδυνο ατυχήματος. Είναι απολύτως απαραίτητο ο χιονοδρόμος να εισέρχεται σε μια πίστα ή να ξεκινά να χιονοδρομεί με ασφάλεια και χωρίς να εμποδίζει ή να θέτει σε κίνδυνο τον εαυτό του ή άλλους. Όταν ο χιονοδρόμος έχει ξεκινήσει να ολισθαίνει – έστω και αργά – έχει το πλεονέκτημα του Κανόνα 3 έναντι των ταχύτερων χιονοδρόμων που έρχονται από πίσω του. Η εξέλιξη των παραβολικών πέδιλων (carving skiis and snowboards) επιτρέπει στους χρήστες τους να γυρίζουν προς το πάνω μέρος της πλαγιάς, δηλαδή αντίθετα με τη γενική προς τα κάτω κυκλοφορία. Συνεπώς, αυτοί οι χιονοδρόμοι θα πρέπει να κινούνται με τέτοιο τρόπο ώστε να μην θέτουν σε κίνδυνο τον εαυτό τους ή τους άλλους.

ΚΑΝΟΝΑΣ 6 – Σταμάτημα εντός πίστας: Εκτός και αν είναι απολύτως απαραίτητο, ο χιονοδρόμος πρέπει να αποφεύγει να σταματά σε στενά σημεία της πίστας ή σε σημεία με μειωμένη ορατότητα. Μετά από πτώση σε τέτοια σημεία, ο χιονοδρόμος πρέπει να απομακρύνεται από την πίστα το ταχύτερο δυνατόν.
Σχόλιο: Εκτός από τις πολύ φαρδιές πίστες, το σταμάτημα πρέπει να γίνεται στο πλάι της πίστας. Κανείς δεν πρέπει να σταματά σε στενά περάσματα ή σε σημεία που είναι δύσκολο να φανούν από πάνω.

ΚΑΝΟΝΑΣ 7 – Άνοδος και κάθοδος με τα πόδια: Ο χιονοδρόμος που ανεβαίνει ή κατεβαίνει με τα πόδια πρέπει να βρίσκεται στην άκρη της πίστας.
Σχόλιο: Η αντίθετη κίνηση με τη γενική κατεύθυνση κυκλοφορίας θέτει μη αναμενόμενα εμπόδια για τους χιονοδρόμους. Τα ίχνη από το περπάτημα χωρίς πέδιλα καταστρέφουν την πίστα και μπορεί να γίνουν επικίνδυνα για τους χιονοδρόμους.

ΚΑΝΟΝΑΣ 8 – Σεβασμός στις πινακίδες και τις επισημάνσεις: Ο χιονοδρόμος πρέπει να σέβεται όλες τις πινακίδες και τις επισημάνσεις.
Σχόλιο: Ο βαθμός δυσκολίας μιας πίστας δηλώνεται με χρώματα: Μαύρη, Κόκκινη, Μπλέ ή Πράσινη. Ο χιονοδρόμος είναι ελεύθερος να επιλέξει την πίστα που επιθυμεί ανάλογα με τις ικανότητές του και τις συνθήκες που επικρατούν. Στις πίστες υπάρχουν πινακίδες που δείχνουν κατεύθυνση ή προειδοποιούν για κινδύνους ή δείχνουν ότι η πίστα είναι κλειστή. Αυτές οι ενδείξεις πρέπει να ακολουθούνται αυστηρά.

ΚΑΝΟΝΑΣ 9 – Βοήθεια: Σε ένα ατύχημα είναι καθήκον κάθε χιονοδρόμου να βοηθήσει.
Σχόλιο: Είναι πρωταρχικής σημασίας για όλους τους αθλούμενους να βοηθούν μετά από ένα ατύχημα, χωρίς καμία νομική υποχρέωση να το κάνουν. Άμεσες πρώτες βοήθειες θα πρέπει να δίνονται, να ειδοποιούνται οι αρμόδιες αρχές και να σημειώνεται το σημείο του ατυχήματος για την προειδοποίηση άλλων χιονοδρόμων. Η FIS θεωρεί ότι η εγκατάλειψη θύματος στη χιονοδρομία θα επιφέρει εγκληματική καταδίκη παρόμοια με την εγκατάλειψη θύματος σε τροχαίο ατύχημα και ότι ισοδύναμες ποινές θα πρέπει να επιβάλλονται σε όλες τις χώρες όπου τέτοια νομοθεσία δεν είναι σε ισχύ.

ΚΑΝΟΝΑΣ 10 – Ταυτοποίηση: Κάθε χιονοδρόμος, μάρτυρας ενός ατυχήματος, είτε ευθύνεται είτε όχι, πρέπει να ανταλλάσσει ονόματα και διευθύνσεις μετά από ένα ατύχημα.
Σχόλιο: Είναι σημαντικό οι μάρτυρες ενός ατυχήματος να συντάσσουν μια πλήρη αναφορά του ατυχήματος. Όλοι θα πρέπει να θεωρούν ότι είναι καθήκον τους ως υπεύθυνα άτομα να παρέχουν πληροφορίες ως μάρτυρες. Οι αναφορές της ομάδας διάσωσης και της αστυνομίας, καθώς επίσης και οι φωτογραφίες αποτελούν πολύτιμους βοηθούς στον καθορισμό της νομικής ευθύνης.

skimag.gr


One Comment


  1. Teo

    Αυτα επρεπε να ειναι πανω στις καρτες του λιφτ γραμμενα (οι τα ποιο σημαντικα απο αυτα αν δε χωρανε ολα, οπως το σταματημα στη μεση της πιστας) ωστε να μπορουνε να διαβαζονται κατα τη διαρκεια της ανοδου πανω στο λιφτ οταν ειναι





Leave a Response

(required)




Return to Top ▲Return to Top ▲