Snowboarding, Ski, Bike, Skate & More



Διαταραχές ύπνου!!

0
Posted Ιανουαρίου 5, 2013 by Lampridis Athanasios in ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

 Ο Δυτικός τρόπος ζωής και οι ρυθμοί που επιβάλλει προκαλούν πολλές συνέπειες, με σημαντικότερη από όλες το στρες. Σημαντικότερη, γιατί το στρες δημιουργεί με τη σειρά του νέα προβλήματα σε διάφορους τομείς της ζωής μας. Οι διαταραχές στον ύπνο που συναντούνται σε ένα στα τρία άτομα του πληθυσμού, είναι συχνά απόρροια του καθημερινού στρες που βιώνουμε. Εφόσον έχουμε αποκλείσει την ύπαρξη οργανικών και ψυχικών νοσημάτων, τότε η κακή ποιότητα ή η μειωμένη διάρκεια του ύπνου, μπορεί να οφείλεται σε ψυχολογικούς παράγοντες, όπως οι στρεσογόνες καταστάσεις.

Όσο “μικρό και αθώο” κι αν φαίνεται στην αρχή οποιοδήποτε πρόβλημα στον ύπνο, όταν επιμένει στο χρόνο και συμβαίνει καθημερινά, τότε προκαλεί σωματική και ψυχική κόπωση, δυσκολία στη συγκέντρωση και μειωμένη αποδοτικότητα. Ακόμα, οι έρευνες δείχνουν ότι ο μακροχρόνια μη φυσιολογικός ύπνος προκαλεί πρόωρη γήρανση και αυξάνει τις πιθανότητες για καρδιαγγειακά νοσήματα. Από ψυχολογικής άποψης, το άτομο που δυσκολεύεται καθημερινά να κοιμηθεί επαρκώς ή να έχει έναν βαθύ και ποιοτικό ύπνο, αγχώνεται εκ νέου όταν πλησιάζει η ώρα να κοιμηθεί και ο ύπνος καταντάει χωρίς υπερβολή να γίνει ένα καθημερινό μαρτύριο.

Στην πραγματικότητα, εμείς οι ίδιοι πολλές φορές ευθυνόμαστε για τα προβλήματα στον ύπνο μας, είτε μεταφέροντας για παράδειγμα την δουλειά μας στην κρεβατοκάμαρα, είτε “ακολουθώντας” οποιαδήποτε σκέψη έρθει στο μυαλό μας την ώρα που πέφτουμε στο κρεβάτι. Για να διευκολύνουμε τον Μορφέα να μας πάρει, είναι καλό να σταματάμε κάθε έντονη δραστηριότητα όπως η δουλειά, τουλάχιστον μία ώρα πριν κοιμηθούμε, ώστε να καταφέρουμε να χαλαρώσουμε και να διώξουμε την ένταση της μέρας. Αυτό μπορούμε να το πετύχουμε κάνοντας κάτι που θα μας ηρεμήσει, όπως ένα ζεστό μπάνιο, ασκήσεις χαλάρωσης (υπάρχουν εγχειρίδια για εκπαίδευση στις τεχνικές της χαλάρωσης) ή ακούγωντας χαλαρωτική μουσική με ήχους της φύσης.

Επίσης, πρέπει να θυμόμαστε ότι η κρεβατοκάμαρα είναι το δωμάτιο για τον ύπνο και το σεξ. Έτσι, χρειάζεται να αποφεύγουμε οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα μέσα στο συγκεκριμένο δωμάτιο, γιατί συχνά ο εγκέφαλός μας συνδέει την ενέργεια που κάνουμε στον χώρο που την κάνουμε συνήθως.

Ακόμα, είναι σημαντικό να ακολουθούμε καθημερινά ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα, δηλαδή να προσπαθούμε να κοιμόμαστε κάθε μέρα περίπου την ίδια ώρα. Το σώμα και ο εγκέφαλος εκπαιδεύονται πιο εύκολα, όταν υπάρχει μια καθημερινή ρουτίνα. Έτσι, όταν για λίγες, συνεχόμενες μέρες κοιμόμαστε μια συγκεκριμένη ώρα, είναι πολύ πιθανό να παρατηρήσουμε ότι και τις επόμενες μέρες αρχίζουμε να νυστάζουμε ακριβώς την ίδια ώρα.

Τέλος, το σημαντικότερο από όλα είναι να αποφεύγουμε να σκεφτόμαστε την ώρα που προσπαθούμε να κοιμηθούμε. Ο στόχος την ώρα εκείνη είναι να αδειάσουμε το μυαλό μας από κάθε σκέψη, είτε αυτή είναι ευχάριστη, πόσο μάλλον όταν είναι δυσάρεστη και αρνητική. Το καλύτερο είναι να σημειώσουμε σε ένα χαρτί τις σκέψεις μας και να “υποσχεθούμε” στον εαυτό μας ότι θα ασχοληθεί αύριο με αυτές. Το σταμάτημα της σκέψης είναι μια λειτουργία που μαθαίνουμε να κάνουμε και όσο περισσότερο εξασκηθούμε, τόσο πιο εύκολα θα το καταφέρνουμε.

Σίσσυ Σιδηροπούλου

Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια

Αλεξάνδρου Σβώλου 8

E-mail: [email protected]


0 Comments



Be the first to comment!


Leave a Response

(required)




Return to Top ▲Return to Top ▲